om de få kilo affald du laver, bliver afleveret til genanvendelse eller ej?
Inspiration
Miljøstyrelsen
Dansk affaldsopdeling
Dansk Affaldsforening
7 days of garbage
Miljøstyrelsen
Sønderjyske Forsyning
Miljøministeriet
DTU
Information
Virksomhedsbesøg
Besøg genbrugspladsen
Besøg af affaldskonsulent fra din forsyning/affaldsselskab, der kan fortælle om lokale affaldsmængder.
Besøg et sorteringsanlæg i nærheden. Find dem på affaldsregister.mst.dk
Opgaver og eksperimenter
Herunder ser du en række bud på opgaver og eksperimenter, som kan være interessante at arbejde med. Find de fag, du skal arbejde med og vælg en opgave, der passer til din interesse. Du kan med fordel kombinere opgaver og lave din egen opgaveformulering.
1 dåse om dagen…
Matematik, Samfundsfag
Hvor stor en kWh besparelsee kan dine dåser være med til at skabe, hvis du sorterer dem fra til genbrug? Omregn til C02. Lav samme beregninger med andre typer emballage.
7 days of garbage
Matematik
Udviklingen i genbrug
Samfundsfag
Gentag øvelsen med andre affaldstyper – fx pap, papir og metal.
Du kan bruge lokale tal i Sønderborg Forsynings Miljøredegørelse og i Econets undersøgelsen af dagrenovationsaffald eller generelle tal for Danmark
Her kan du finde mere kildemateriale
Miljøministeriet
Miljøstyrelsen
Miljøstyrelsen
Du kan aflevere din opgave på 3 måder
Når du afleverer en opgave, er det typisk i form af en skriftlig rapport eller en synopsis. Skal du fremlægge opgaven eller bruge den til eksamen, er det rapporten eller synopsen man tager udgangspunkt i. Men der er andre muligheder for at lave en mere kreativ og spændende aflevering og fremlæggelse. Her kan du se nogle bud på, hvad du kan gøre for at formidle din opgave.
SKRIFTLIGT
Skriver du en rapport eller synopsis om din opgave, så fyld den gerne med en masse billeder, hvis du har lavet forsøg, eksperimenter og undersøgelser. Måske har din skole et krav til, hvordan opgaven skal laves, så husk at undersøge det, inden du starter.
VISUELT
Visuelt er godt. Jo flere billeder og figurer desto nemmere er det at forstå opgaven. Du kan eksempelvis lave moodboards, fotoudstillinger, infografic eller visuelt kunst der udtrykker din opgave? Prøv dig frem og find ud af om mere visualitet kan styrke din opgave.
KREATIVT
Du kan også bruge din viden fra andre fag og lave noget helt andet end en skriftlig rapport. Måske kan du udforme din opgave som en blog, en hjemmeside eller en film. Eller hvad med et digt eller en sang, hvor du selv komponerer musikken?