Livscyklus-vurdering

Hvad er egentligt mest miljøvenligt; at købe en Cocio på dåse, på plastflaske eller på glasflaske? Det meste af det vi køber er pakket ind i emballage – men hvad skal man vælge, når man kan få den samme vare pakket ind i flere forskellige typer?

For at finde ud af dette kan man lave en livscyklusvurdering (LCA). Livscyklusvurderingen samler alle de miljøbelastninger, der opstår i forskellige faser af et produkts levetid: Råmaterialefasen, produktionsfasen, brugsfasen, bortskaffelsesfasen samt transportfasen.

Inspiration

Miljøstyrelsen

Nyheder og projekter om genanvendelse

Analyse

Et eksempel på en livscyklusvurderi med en vaskemaskine

Designprocessen

Om fra vugge til grav princippet i design

Virksomhedsbesøg

Besøg en fødevareproducent / emballageproducent

Besøg en designvirksomhed

Opgaver og eksperimenter

Herunder ser du en række bud på opgaver og eksperimenter, som kan være interessante at arbejde med. Find de fag, du skal arbejde med og vælg en opgave, der passer til din interesse. Du kan med fordel kombinere opgaver og lave din egen opgaveformulering.

Livscyklusanalyse for Cocio-emballage

Biologi, Informationsteknologi, Innovation, Kemi, Samfundsfag, Teknologi

Hvad skal man vælge, hvis man vil være en miljøbevidst forbruger – Cocio på dåse, i plastflaske eller glasflaske? Find ud af hvad de enkelte emballager består af og vej materialerne. Brug en af følgende to metoder, og lav en livscyklusvurdering for hver af de tre emballagetyper:

  • En online LCA beregner
  • MEKA-analyse

Du kan finde vejledning til begge dele i kildematerialet herunder

Lav livscyklusanalyse på forskellige produkter

Informationsteknologi, Innovation, Samfundsfag, Teknologi

Find minimum to produkter, der har den samme funktion. Skil produkterne ad. Find ud af hvilke materialer de består af og vej hver materialetype. Brug en af følgende to metoder, og lav en livscyklusvurdering for hver af produkterne:

  • En online LCA beregner
  • MEKA-analyse

Du kan finde vejledning til begge dele i kildematerialet herunder

Hvilket produkt er mest miljøvenligt?

Kan du gøre det bedre?

Informationsteknologi, Innovation, Samfundsfag, Teknologi

Redesign et allerede kendt produkt eller en emballage med henblik på, at det skal være så bæredygtigt som muligt, men samtidig bevare den funktion, som produktet har. Det kunne for eksempel være en mælkekarton, en mobiltelefon eller en chipsemballage. Lav først en livscyklus- eller MEKA-vurderingpå det eksisterende produkt, og gå derefter i gang med at finde alternativer til materialer og designs. Lav en ny livscyklus- eller MEKA-vurderingpå dit redesign. Du kan finde links til begge beregningsmetoder i kildematerialet herunder.

Her kan du finde mere kildemateriale

LCA generator

Gratis demo til at beregne LCA

Miljøstyrelsen

Vejledning i at udføre livscyklusvurderinger

Miljøstyrelsen

MEKA-skema og MEKA-tabeller

Miljøstyrelsen

MEKA-analyse

Du kan aflevere din opgave på 3 måder

Når du afleverer en opgave, er det typisk i form af en skriftlig rapport eller en synopsis. Skal du fremlægge opgaven eller bruge den til eksamen, er det rapporten eller synopsen man tager udgangspunkt i. Men der er andre muligheder for at lave en mere kreativ og spændende aflevering og fremlæggelse. Her kan du se nogle bud på, hvad du kan gøre for at formidle din opgave.

SKRIFTLIGT

Skriver du en rapport eller synopsis om din opgave, så fyld den gerne med en masse billeder, hvis du har lavet forsøg, eksperimenter og undersøgelser. Måske har din skole et krav til, hvordan opgaven skal laves, så husk at undersøge det, inden du starter.

VISUELT

Visuelt er godt. Jo flere billeder og figurer desto nemmere er det at forstå opgaven. Du kan eksempelvis lave moodboards, fotoudstillinger, infografic eller visuelt kunst der udtrykker din opgave? Prøv dig frem og find ud af om mere visualitet kan styrke din opgave.

KREATIVT

Du kan også bruge din viden fra andre fag og lave noget helt andet end en skriftlig rapport. Måske kan du udforme din opgave som en blog, en hjemmeside eller en film. Eller hvad med et digt eller en sang, hvor du selv komponerer musikken?

OM DENNE SIDE

House of Sience, skoleelever fra ungdomsuddannelserne, lærere og affaldskonsulenter i Sønderborg Kommune og Sønderborg Forsyning har udviklet dette undervisningsmateriale om affald til elever på ungdomsuddannelserne. Projektet er støttet af Miljøstyrelsen.