For at finde ud af dette kan man lave en livscyklusvurdering (LCA). Livscyklusvurderingen samler alle de miljøbelastninger, der opstår i forskellige faser af et produkts levetid: Råmaterialefasen, produktionsfasen, brugsfasen, bortskaffelsesfasen samt transportfasen.
Inspiration
Miljøstyrelsen
Analyse
Designprocessen
Virksomhedsbesøg
Besøg en fødevareproducent / emballageproducent
Besøg en designvirksomhed

Opgaver og eksperimenter
Herunder ser du en række bud på opgaver og eksperimenter, som kan være interessante at arbejde med. Find de fag, du skal arbejde med og vælg en opgave, der passer til din interesse. Du kan med fordel kombinere opgaver og lave din egen opgaveformulering.
Livscyklusanalyse for Cocio-emballage
Biologi, Informationsteknologi, Innovation, Kemi, Samfundsfag, Teknologi
- En online LCA beregner
- MEKA-analyse
Du kan finde vejledning til begge dele i kildematerialet herunder
Lav livscyklusanalyse på forskellige produkter
Informationsteknologi, Innovation, Samfundsfag, Teknologi
- En online LCA beregner
- MEKA-analyse
Du kan finde vejledning til begge dele i kildematerialet herunder
Hvilket produkt er mest miljøvenligt?
Kan du gøre det bedre?
Informationsteknologi, Innovation, Samfundsfag, Teknologi
Her kan du finde mere kildemateriale
LCA generator
Miljøstyrelsen
Miljøstyrelsen
Miljøstyrelsen
Du kan aflevere din opgave på 3 måder
Når du afleverer en opgave, er det typisk i form af en skriftlig rapport eller en synopsis. Skal du fremlægge opgaven eller bruge den til eksamen, er det rapporten eller synopsen man tager udgangspunkt i. Men der er andre muligheder for at lave en mere kreativ og spændende aflevering og fremlæggelse. Her kan du se nogle bud på, hvad du kan gøre for at formidle din opgave.

SKRIFTLIGT
Skriver du en rapport eller synopsis om din opgave, så fyld den gerne med en masse billeder, hvis du har lavet forsøg, eksperimenter og undersøgelser. Måske har din skole et krav til, hvordan opgaven skal laves, så husk at undersøge det, inden du starter.

VISUELT
Visuelt er godt. Jo flere billeder og figurer desto nemmere er det at forstå opgaven. Du kan eksempelvis lave moodboards, fotoudstillinger, infografic eller visuelt kunst der udtrykker din opgave? Prøv dig frem og find ud af om mere visualitet kan styrke din opgave.

KREATIVT
Du kan også bruge din viden fra andre fag og lave noget helt andet end en skriftlig rapport. Måske kan du udforme din opgave som en blog, en hjemmeside eller en film. Eller hvad med et digt eller en sang, hvor du selv komponerer musikken?