Affald i naturen

Der er nok ikke nogen der ser det... og så smider man en pose, et stykke, tyggegummi eller slikpapir der hvor man lige står. En dårlig vane for de fleste og ligegyldighed for de få.

Når man spørger danskerne, synes 98 % at det er et problem, at der ligger affald i naturen og rundt omkring på gaderne – alligevel bliver der smidt mere og mere affald. Hvordan hænger det lige sammen? Og hvilke konsekvenser har det henkastede affald?

Inspiration

Miljøstyrelsen

Nyheder og projekter om genanvendelse

BBC Earth

Undersøgelse af plastikindholdet i maven på Albatrosser

Alt om København

Det koster at fjerne dit tyggegummi på gaden

Dyrenes Beskyttelse

Henkastet affald har fatale følger for dyrene i naturen

Ingeniøren

269.000 ton plast flyder rundt i verdenshavene

Hold Danmark Rent

Danmark har stadig udfordringer med henkastet affald

Miljøstyrelsen

Bøder – hvad koster det at smide affald?

Virksomhedsbesøg

Besøg genbrugspladsen

Besøg af affaldskonsulent fra din forsyning/affaldsselskab, der kan fortælle om lokale affaldsmængder.

Besøg et sorteringsanlæg i nærheden. Find dem på affaldsregister.ens.dk

Opgaver og eksperimenter

Herunder ser du en række bud på opgaver og eksperimenter, som kan være interessante at arbejde med. Find de fag, du skal arbejde med og vælg en opgave, der passer til din interesse. Du kan med fordel kombinere opgaver og lave din egen opgaveformulering.

Danskerne kan ikke lide henkastet affald

Dansk, Psykologi, Samfundsfag

Hold Danmark Rent har udarbejdet flere rapporter om danskernes holdninger til affald på gader og i naturen. Undersøgelserne viser, at henkastet affald er generende for et flertal af danskerne, men at de fleste danskere også selv smider affald. Du kan fx arbejde med disse to problemstillinger: Hvordan påvirker det borgerne at se affald på gaden og i naturen? Hvorfor smider vi affald på gaden når vi selv synes andres affald er irriterende? Du kan lave en holdningsanalyse om henkastet affald på din skole og/eller udføre en litteratur analyse på danskernes holdninger.

Hvilken betydning har affald i naturen for miljøet?

Biologi, Kemi

Henkastet affald har ikke kun indflydelse på menneskerne der bruger naturen, men kan også påvirke dyrelivet og ødelægge levesteder. Mange dyr dør af at blive viklet ind i affaldet eller af at spise det. Når affald bliver nedbrudt kan det frigive skadelige kemikalier, hormonforstyrrende stoffer og andet. Undersøg hvordan henkastet affald påvirker de naturlige miljøer og dyrene. Du kan fx arbejde med disse to problemstillinger: Vurdér hvor lang tid det tager at nedbryde forskelligt affald i naturen? Hvilke skadelige stoffer bliver frigivet gennem nedbrydningen af forskellige affaldsstoffer? Hvordan påvirker disse stoffer dyrene og naturen? Du kan opstille eksperimenter, som efterligner nedbrydning i naturlige miljøer, fx på land, nede i jorden eller i havvand. Du kan lave forsøg med forskellige planter og undersøge, hvordan de påvirkes af forskellige stoffer (fx diverse former for syre), som opstår ved nedbrydningen af forskellige affaldsstoffer. Du kan også undersøge eksisterende litteratur fra tidligere eksperimenter med giftige og hormonforstyrrende stoffers påvirkning af planter, insekter, dyr eller mennesker.

Kan kampagner ændre på folks holdninger?

Dansk, Innovation, Samfundsfag

Henkastet affald har ikke kun indflydelse på menneskerne der bruger naturen, men kan også påvirke dyrelivet og ødelægge levesteder. Mange dyr dør af at blive viklet ind i affaldet eller af at spise det. Når affald bliver nedbrudt kan det frigive skadelige kemikalier, hormonforstyrrende stoffer og andet. Undersøg hvordan henkastet affald påvirker de naturlige miljøer og dyrene. Du kan fx arbejde med disse to problemstillinger: Vurdér hvor lang tid det tager at nedbryde forskelligt affald i naturen? Hvilke skadelige stoffer bliver frigivet gennem nedbrydningen af forskellige affaldsstoffer? Hvordan påvirker disse stoffer dyrene og naturen? Du kan opstille eksperimenter, som efterligner nedbrydning i naturlige miljøer, fx på land, nede i jorden eller i havvand. Du kan lave forsøg med forskellige planter og undersøge, hvordan de påvirkes af forskellige stoffer (fx diverse former for syre), som opstår ved nedbrydningen af forskellige affaldsstoffer. Du kan også undersøge eksisterende litteratur fra tidligere eksperimenter med giftige og hormonforstyrrende stoffers påvirkning af planter, insekter, dyr eller mennesker.

Her kan du finde mere kildemateriale

Hold Danmark Rent

Analyser og undersøgelser omkring henkastet affald

Dyrenes beskyttelse

Henkastet affald har fatale følger for dyrene i naturen

Er det McDonalds skyld?

Læs om restaurantens One-Block-Policy

Institut for Miljøvurdering

Fordele og ulemper ved indsamling af engangsemballage

RUSK

Tyggegummi koster skatteborgerne millioner

Du kan aflevere din opgave på 3 måder

Når du afleverer en opgave, er det typisk i form af en skriftlig rapport eller en synopsis. Skal du fremlægge opgaven eller bruge den til eksamen, er det rapporten eller synopsen man tager udgangspunkt i. Men der er andre muligheder for at lave en mere kreativ og spændende aflevering og fremlæggelse. Her kan du se nogle bud på, hvad du kan gøre for at formidle din opgave.

SKRIFTLIGT

Skriver du en rapport eller synopsis om din opgave, så fyld den gerne med en masse billeder, hvis du har lavet forsøg, eksperimenter og undersøgelser. Måske har din skole et krav til, hvordan opgaven skal laves, så husk at undersøge det, inden du starter.

VISUELT

Visuelt er godt. Jo flere billeder og figurer desto nemmere er det at forstå opgaven. Du kan eksempelvis lave moodboards, fotoudstillinger, infografic eller visuelt kunst der udtrykker din opgave? Prøv dig frem og find ud af om mere visualitet kan styrke din opgave.

KREATIVT

Du kan også bruge din viden fra andre fag og lave noget helt andet end en skriftlig rapport. Måske kan du udforme din opgave som en blog, en hjemmeside eller en film. Eller hvad med et digt eller en sang, hvor du selv komponerer musikken?

OM DENNE SIDE

House of Sience, skoleelever fra ungdomsuddannelserne, lærere og affaldskonsulenter i Sønderborg Kommune og Sønderborg Forsyning har udviklet dette undervisningsmateriale om affald til elever på ungdomsuddannelserne. Projektet er støttet af Miljøstyrelsen.