Miljøstyrelsen
Havenyt.dk
Ingeniøren
Odense Renovation
Kompostbudene
Vilde dyr i haven
Virksomhedsbesøg
Besøg et komposteringsanlæg. Søg via jeres forsyningsselskabs hjemmeside eller kommunens hjemmeside.
Besøg af affaldskonsulent fra din forsyning/affaldsselskab, der kan fortælle om lokale komposteringsmængder.
Opgaver og eksperimenter
Herunder ser du en række bud på opgaver og eksperimenter, som kan være interessante at arbejde med. Find de fag, du skal arbejde med og vælg en opgave, der passer til din interesse. Du kan med fordel kombinere opgaver og lave din egen opgaveformulering.
Danskerne kan godt lide naturen, men…
Dansk, Psykologi, Samfundsfag
I stigende omfang bruger danskerne naturen. Det sker på mange måder. Det kan være foreningssport eller besøg i skoven i weekenden. Men hvordan er det, når de naturlige processer, som omsætning i en kompostbunke kommer tæt på? I kraft af, at det er svampe, orme og mikrober, der omsætter det organiske materiale, så er der også udfordringer. Det kan være alt fra lugtene, det visuelle- og rotter, hvis det er madaffald, der omsættes. Hvis man spørger en almindelig borger, om det er en god ide at kompostere, hvor mange siger så ja, hvis de er klar over de udfordringer? Kan man overbevise en almindelig person om det gode i kompostering, og gøre det til vane- som en tilføjelse til den almindelige sortering.
Stil en kompostbeholder op – og lad folk i en klasse- eller husstand gøre det i en periode. Gerne flere. Lav en holdingsanalyse før og efter. Lad dem registrere det affald, der går til kompostering i en periode. Er der forskel fra før og efter- og vil de fortsætte ? Hvad vejer tungest i tankerne omkring det at kompostere ?
Hvilken betydning har kompostering for miljøet?
Biologi, Kemi
Når organisk materiale nedbrydes, frigøres der mange stoffer.Det kan være alt fra almindelig nedbrydning af faste stoffer, til frigørelse af methan og CO2. Hvor meget CO2 udledes der i kompost- og kan de veje på regnskabet, om det brændes på et kraftvarmeværk eller det komposteres frit ?
Hvordan kan i påvise om der er forskel på graden af komposteringsmuligheder, f.eks hvor det stammer fra som citrus? Om det er økologisk fremstillet?
Og hvad sker der med stofferne, når de bagefter bruges i som opfyldning i haverne rundt omkring? Kompost, der udføres på komposteringsanlæg, skal kontrolleres løbende for blandt andet tungmetaller. Men hvad med ens egen kompostering- er der stoffer, der uhindret for lov til at komme fra den almindelige forbruger og ud ?
Kan kompostering bruges i storbyer?
Dansk, Innovation, Samfundsfag
Her kan du finde mere kildemateriale
Miljøstyrelsen
DTU
havenyt.dk
Du kan aflevere din opgave på 3 måder
Når du afleverer en opgave, er det typisk i form af en skriftlig rapport eller en synopsis. Skal du fremlægge opgaven eller bruge den til eksamen, er det rapporten eller synopsen man tager udgangspunkt i. Men der er andre muligheder for at lave en mere kreativ og spændende aflevering og fremlæggelse. Her kan du se nogle bud på, hvad du kan gøre for at formidle din opgave.
SKRIFTLIGT
Skriver du en rapport eller synopsis om din opgave, så fyld den gerne med en masse billeder, hvis du har lavet forsøg, eksperimenter og undersøgelser. Måske har din skole et krav til, hvordan opgaven skal laves, så husk at undersøge det, inden du starter.
VISUELT
Visuelt er godt. Jo flere billeder og figurer desto nemmere er det at forstå opgaven. Du kan eksempelvis lave moodboards, fotoudstillinger, infografic eller visuelt kunst der udtrykker din opgave? Prøv dig frem og find ud af om mere visualitet kan styrke din opgave.
KREATIVT
Du kan også bruge din viden fra andre fag og lave noget helt andet end en skriftlig rapport. Måske kan du udforme din opgave som en blog, en hjemmeside eller en film. Eller hvad med et digt eller en sang, hvor du selv komponerer musikken?