Det er usynligt…eller næsten…vi ser det ikke…mikroplastik. Først var det plastikposerne, der fik skyld for at blive neddelt til mikroplast, så var det tandpastaen- og så kom engangskludene. Men mikroplast kommer ikke kun fra én kilde, men fra mange- men en af de største er vores beklædning.Men hvad kan man gøre- er der valg ,der kan træffes- eller er det bare sådan, at vores samfund har indrettet sig?
Plastic change
Det plastik der er mest af i naturen, er det som vi ikke kan se
Danva
Analysemetoder til mikroplast
Virksomhedsbesøg
Besøg et spildevandsrenseanlæg
Find en stor industri, der selv har et renseanlæg
Kontakt det lokale vandværk
Kontakt en organisation, der har interesse i mikroplast og naturen

Opgaver og eksperimenter
Herunder ser du en række bud på opgaver og eksperimenter, som kan være interessante at arbejde med. Find de fag, du skal arbejde med og vælg en opgave, der passer til din interesse. Du kan med fordel kombinere opgaver og lave din egen opgaveformulering.
Hvilken betydning har mikroplast i produkter for dig?
Dansk, Psykologi, Samfundsfag
Undersøg hvor mange der ved hvor mikroplast kommer fra- om de selv ved, om det bruger produkter ,der indeholder dem- hvordan påvirker det deres holdning til plastprodukterne.
Start med et spørgeskema- derefter vis forskellige produkter, der indeholder mikroplast- og lav en holdningsanalyse. Hvad gør vedkommende, nu hvor i har oplyst dem om produkterne- hvad har de af valg- er det let eller svært at fravælge mikroplastprodukter. Og hvad med beklædningen?
Find mikroplast/perler i skrubbecreme eller tandpasta
Biologi, Kemi
Forsøget synliggør det usynlige- i kan evt prøve at finde mikroplast i vaskevandet fra vaskemaskinen- og måske sammenligne med vandet i en kondenstørretumbler, hvor dampen kondenseres i en bakke- og i teorien ikke burde indeholde noget- andet en vand.
Hvad gør samfundet for mikroplast- hvor meget bærer den enkelte af ansvaret?
Dansk, Psykologi, Samfundsfag
Mikroplast bliver ikke renset i renseanlægget, da det er biologiske anlæg, dvs bakterier, der omsætter/ fjerner næringstoffer, og frigør Nitrogen- men hvad sker der med mikroplasten- og skal vi rense eller forebygge- dvs. ændre vores forbrugsvaner?
Hvad bliver fremtiden ?
Tag kontakt til en lokalpolitiker .Tal om fremtiden- hvordan ser den ud- skal vores udledning skærpes –eller er der tale om ,at vi skal lære mere om , hvordan vi gør?
Besøg renseanlægget- tal evt med en driftsleder- hvis de har tid eller en ingeniør i kommunen om det.
Hvordan ville i lave en kampagne – tror i , at man kan gøre noget selv- og hvordan vil i oplyse folk- eller skal vi bruge flere penge på flere efterrensningsmetoder af spildevandet?
Her kan du finde mere kildemateriale
DTU
Ny metode finder også det mindste plastik i havet
Miljøstyrelsen
Rensningsanlæg fjerner langt det meste mikroplast fra spildevand
Portland State University
Microplastics in Razor Clams and Oysters
Politiken.dk
Sådan kan du spotte mikroplastik i cremen
Plastic Change
Plastiksuppe Forude!
Du kan aflevere din opgave på 3 måder
Når du afleverer en opgave, er det typisk i form af en skriftlig rapport eller en synopsis. Skal du fremlægge opgaven eller bruge den til eksamen, er det rapporten eller synopsen man tager udgangspunkt i. Men der er andre muligheder for at lave en mere kreativ og spændende aflevering og fremlæggelse. Her kan du se nogle bud på, hvad du kan gøre for at formidle din opgave.

SKRIFTLIGT
Skriver du en rapport eller synopsis om din opgave, så fyld den gerne med en masse billeder, hvis du har lavet forsøg, eksperimenter og undersøgelser. Måske har din skole et krav til, hvordan opgaven skal laves, så husk at undersøge det, inden du starter.

VISUELT
Visuelt er godt. Jo flere billeder og figurer desto nemmere er det at forstå opgaven. Du kan eksempelvis lave moodboards, fotoudstillinger, infografic eller visuelt kunst der udtrykker din opgave? Prøv dig frem og find ud af om mere visualitet kan styrke din opgave.

KREATIVT
Du kan også bruge din viden fra andre fag og lave noget helt andet end en skriftlig rapport. Måske kan du udforme din opgave som en blog, en hjemmeside eller en film. Eller hvad med et digt eller en sang, hvor du selv komponerer musikken?