CO2 i balance

 

Hvad er egentligt CO2? Når man læser om CO2, er det noget både mennesker, dyr og biler udleder- og alle planter bruger co2. Men hvordan kan det være, at det også er en drivhusgas? Kan det passe, at det kan betale sig at cykle, fremfor bil, når man nu ved ,at alt forbrænding udleder CO2? Hvordan går det op i regnskabet- og er der forskel på, om det er CO2 fra fossile brændstoffer eller det er fra halm ? Og hvor kommer genbrugs tanken ind i det billede? Landmændene ønsker ofte mere CO2 i luften- hvorfor ?

Galathea expeditionen

På Galathea 3 har et forskerhold målt mængden af CO2

fyens.dk

KFUM-spejdere cykler til Sønderborg for at reducere CO2-udslip

Videnskab.dk

Forskere: Cement kan absorbere CO2

Experimentarium

Kuldioxid – eller CO2 – er både en naturlig og en menneskeskabt gas

Plants need co2

Enriching the air with carbon dioxide stimulates growth

Videnskab.dk

Kan vi ikke bare fjerne CO2 fra luften?

Virksomhedsbesøg

Besøg en landmand/ fødevareproducent
Besøg den største virksomhed i kan finde- og hør dem om co2

Opgaver og eksperimenter

Herunder ser du en række bud på opgaver og eksperimenter, som kan være interessante at arbejde med. Find de fag, du skal arbejde med og vælg en opgave, der passer til din interesse. Du kan med fordel kombinere opgaver og lave din egen opgaveformulering.

Lav en CO2 sandwich; synliggør den usynlige gas

How to Make a CO2 Sandwich

How to Make a CO2 Sandwich

En simpel visualisering af CO2

Lav en analyse på forskellige transportmuligheder i forhold til CO2

Sæt to scenarier op mod hinanden: cykling vs offentlig transport- og evt mod knallert og bil. Hvad udleder mest- hvad kører de forskellige på- men sammenhold også i regnskabet, hvor meget udledning der er i produktionen og vedligehold. En bil vaskes efterhånden
mere og mere i vaskehal vs en cykel, der lige skylles en gang i mellem. Giver det mening med elcykler fra et co2 synspunkt ?

Her kan du finde mere kildemateriale

myclimate

myclimate is your partner for effective climate protection – both locally and globally

cykelscore.dk

Quantifying CO2 savings of Cycling

Du kan aflevere din opgave på 3 måder

Når du afleverer en opgave, er det typisk i form af en skriftlig rapport eller en synopsis. Skal du fremlægge opgaven eller bruge den til eksamen, er det rapporten eller synopsen man tager udgangspunkt i. Men der er andre muligheder for at lave en mere kreativ og spændende aflevering og fremlæggelse. Her kan du se nogle bud på, hvad du kan gøre for at formidle din opgave.

SKRIFTLIGT

Skriver du en rapport eller synopsis om din opgave, så fyld den gerne med en masse billeder, hvis du har lavet forsøg, eksperimenter og undersøgelser. Måske har din skole et krav til, hvordan opgaven skal laves, så husk at undersøge det, inden du starter.

VISUELT

Visuelt er godt. Jo flere billeder og figurer desto nemmere er det at forstå opgaven. Du kan eksempelvis lave moodboards, fotoudstillinger, infografic eller visuelt kunst der udtrykker din opgave? Prøv dig frem og find ud af om mere visualitet kan styrke din opgave.

KREATIVT

Du kan også bruge din viden fra andre fag og lave noget helt andet end en skriftlig rapport. Måske kan du udforme din opgave som en blog, en hjemmeside eller en film. Eller hvad med et digt eller en sang, hvor du selv komponerer musikken?

OM DENNE SIDE

House of Sience, skoleelever fra ungdomsuddannelserne, lærere og affaldskonsulenter i Sønderborg Kommune og Sønderborg Forsyning har udviklet dette undervisningsmateriale om affald til elever på ungdomsuddannelserne. Projektet er støttet af Miljøstyrelsen.